Panduan Penulisan Skrip - Siri 5

Rabu, Julai 09, 2008

Lupakan Istilah Teknikal Di Dalam Skrip Anda

Salam Terhormat Buat Pembaca Sekelian…

Kebanyakan penulis baru yang ingin mula menulis sering kali terkeliru kerana saya difahamkan bahawa terdapat satu ‘version’ fahaman teknik menulis skrip dengan istilah-istilah teknikal yang mengarut dan sememangnya tidak perlu ditulis oleh penulis skrip kerana ini bukannya bidang tugas penulis skrip.

Bayangkanlah betapa cacatnya skrip tersebut apabila di’semak’kan dengan istilah teknikal shot kamera dan sebagainya seperti CU (Close Up), BCU (Big Close Up) dan macam-macamlah up-up yang lain. Ini sebenarnya hanya akan menyusahkan kita sebagai seorang penulis.

Sememangnya tidak salah sekiranya kita sebagai penulis mengetahui dan mengambil tahu semua istilah-istilah teknikal ini sekadar untuk menambah ilmu pengetahuan. Tetapi tidak perlulah kita masukkan istilah-istilah ini di dalam skrip kita kerana ia sememangnya itu bukanlah tugas kita sebagai penulis skrip. Namun begitu, jika setakat sedikit-sedikit yang mungkin kita rasakan perlu, boleh letak, saya tidaklah mengatakan ia tidak boleh langsung.

Sebenarnya dengan terlalu memikirkan istilah-istilah teknikal ini, akan mengakibatkan kreativiti anda untuk mengolah perjalanan cerita yang lebih menarik akan terbantut dan terjejas. Oleh yang demikian, saya mengesyorkan agar kita semua bebaskan diri kita dari belenggu istilah-istilah teknikal yang akan menjadi bebanan kita sebagai seorang penulis.

Bebaskan diri anda daripada perkara-perkara yang hanya akan menyusahkan diri anda… Jangan terperangkap di antara perkara yang penting dengan perkara yang terpenting… Menulislah dengan sepenuh hati… Selamat Berjaya…

*Betulkan jika saya tersilap… Kita sama-sama belajar…

Salam terhormat...

Zaini Kosnin (Iniaz, K.)

2 ulasan:

John Melawi. berkata...

salam perkenalan,

terima kasih di atas panduan.

artsoul berkata...

hi...salam perkenalan...