Pierre dan Fairuz pertahankan hak ‘Jangan Tegur’

Isnin, Jun 16, 2008

Sumber: Alexander Ibrahim - filemkita@yahoogroups.com

Perang dingin antara pengarah dan penulis skrip Jangan Tegur, Pierre Andre, 23, dengan seorang pelajar Akademi Seni Budaya dan warisan Kebangsaan (ASWARA), Mohd Fairuz Padoli, 21, masih berlanjutan ekoran skrip filem tersebut didakwa hasil ciplak karya pelajar berkenaan.

Malah pengarah tersohor, Ahmad Idham turut diheret sama dalam situasi tersebut, memandangkan pelajar semester satu, Ijazah Penulisan Skrip daripada ASWARA itu pernah menghantarkan skrip filem tersebut kepadanya, pada Januari lalu.

Biarpun sudah beberapa kali Idham dan Pierre menafikan hal tersebut, namun Fairuz masih tidak putus-putus mendakwa yang skrip filem Jangan Tegur itu adalah hasil ciplak daripada karyanya yang telah ditulis sejak mengikuti pengajian diploma di ASWARA itu.

Untuk mendapatkan penjelasan yang lebih telus, SINAR HARIAN dan beberapa rakan media yang lain telah mengatur satu pertemuan eksklusif antara Fairuz dan Pierre. Ikuti temu bual berikut:

Boleh anda jelaskan sebarang persoalan yang timbul dalam skrip Jangan Tegur yang didakwa diciplak dari hasil karya anda?

Fairuz: Sebelum ini, saya ada menghantar skrip hasil karya saya yang berjudul ‘Jangan Tegur’ kepada Ahmad Idham setelah dia sendiri mencadangkan kepada pelajar ASWARA termasuk saya untuk menghantar skrip kepadanya ketika majlis diskusi anjuran ASWARA pada awal Januari lalu. Setelah menghantarkan skrip itu kepadanya, saya tidak menerima sebarang maklum balas daripadanya sehinggalah dua bulan selepas itu, saya dapat tahu yang Pierre akan mengarahkan filem ‘Jangan Tegur’. Dari situ mula timbul keraguan kerana skrip filem tersebut mempunyai persamaan dengan hasil karya saya dan kemungkinan besar Idham ada menyerahkan karya itu kepada Pierre memandangkan mereka bekerja satu bumbung.

Pierre: Saya dapat merasai apa yang Fairuz rasa sekarang. Tetapi saya bukannya jenis yang suka tindas orang. Mak saya sendiri pernah berpesan, biar kita miskin tetapi jangan mencuri. Saya juga rasa teraniaya, buka saja blog, ramai yang tuduh saya mencuri karya orang. Tapi saya tak nak salahkan sesiapa, cuma situasi sahaja yang tak betul.

Bila isu ini timbul, saya dapat panggilan dari David Teo (penerbit), dia tanya ada tak filem saya sama tajuk dengan karya orang lain. Masa tu saya tak tahu-menahu hal ini, sebab dari awal lagi saya memang suka guna perkataan ‘jangan’ dalam filem saya, seperti mana ‘Jangan Pandang Belakang’. Idea untuk menghasilkan filem ini dah lama ada, tapi dalam bentuk ‘treatmentlah’ , kalau tak percaya anda boleh lihat dalam ‘lap top’ saya yang memang banyak ‘treatment’ skrip. Tajuk ‘Jangan Tegur’ tu pun dah lama ada, itu pun ibu saya (Khatijah Tan) yang beri idea.

Soal Ahmad Idham, saya tak tahu pun yang dia pernah minta skrip dari pelajar ASWARA dan saya tak boleh salahkan dia dalam hal ini, sebab dia tidak pernah serahkan mana-mana skrip kepada saya.

Anda katakan yang skrip ‘Jangan Tegur’ itu mempunyai persamaan dengan hasil karya anda, boleh anda jelaskan persamaannya dari segi apa?

Fairuz: Memanglah skrip itu tak sama 100 peratus, mungkin ia banyak dirombak. Apa yang saya lihat hampir 10 peratus ia masih sama dengan idea saya. Malah ramai rakan-rakan saya juga dapat merasa perkara yang sama. Bukan sahaja tajuk yang sama, malah ‘scene opening’ dan trademark (jari telunjuk diletakkan di mulut) yang digunakan juga sama.

Pierre: Saya tak nak cakap yang perkara ini kebetulan, tetapi mungkin ‘miracle’. Soal tajuk yang sama itu, saya dah dapatkan penjelasan dari peguam saya yang perkataan ‘Jangan Tegur’ itu adalah milik masyarakat dan sesiapa sahaja berhak menggunakannya. Kalaulah ceritanya sama barulah orang boleh ambil tindakan. Pada saya, cerita ini memang tak sama dan ada kelainannya. Saya dah baca sinopsis skrip yang ditulis Fairuz dalam internet, apa yang saya tahu ceritanya lebih pada hantu dan pocong, tetapi saya pula bermain dengan iblis dan syaitan.

Soal trademark yang sama itu adalah perkara biasa yang digunakan untuk menunjukkan isyarat jangan tegur. Bagi anda sendiri bagaimana isyaratnya untuk menunjukkan isyarat jangan tegur? Pasti isyarat (Jari telunjuk diletakkan di mulut) begini yang akan dilakukan. Menyentuh tentang ‘scene opening’ pula, pada saya ia jauh berbeza dengan cerita yang ditulis Fairuz.

Ada sebarang rasa ketidak-puasan hati yang anda berdua ingin jelaskan di sini?

Fairuz: Bila perkara ini berlaku, saya rasa teraniayai kerana hasil karya saya tidak mendapat hak yang sepatutnya. Saya ingat bila menghantar skrip ini pada Idham, ia akan membantu saya untuk membiayai kos pembelajaran saya, tapi sebaliknya pula. Saya rasa perkara ini patut mendapatkan penjelasan dari Idham. Banyak kali saya cuba hubungi dia, tetapi tiada jawapan. Pada saya, sebagai orang seni, kita akan sentiasa bertembung, lagipun industri kita kecil sahaja dan kalau boleh saya tak mahu perkara seperti ini berlaku kepada orang lain.

Pierre: Bukan sahaja Fairuz, saya juga rasa teraniayai. Saya tak tahu apa yang berlaku antara dia dan Idham. Saya sanggup mengadakan sidang akhbar untuk menjelaskan perkara yang sebenar sebab saya yakin ‘Jangan Tegur’ itu karya asal saya dan apa yang berlaku ini adalah secara kebetulan sahaja. Pada saya, tak ada masalah kalau saya dan Fairuz dapat bekerjasama untuk industri ini, lagipun kami pun berasal dari kampus yang sama.

Hanya kebetulan- Idham
Dalam pada itu, Ahmad Idham pernah membuat pengakuan yang dia ada menerima skrip Jangan Tegur dari pelajar ASWARA (Fairuz) namun menafikan yang dia memberikan karya tersebut kepada Pierre. Dalam kenyataannya juga, Idham memberitahu yang dia tidak pernah membaca skrip itu dan berkali-kali menegaskan bahawa ianya ‘hanyalah satu kebetulan sahaja’.

Pun begitu, ianya bercanggah sama sekali dengan kenyataan yang diberikan oleh Fairuz yang mendakwa Idham pernah membaca karyanya itu.

“Setelah saya menghantar skrip itu kepadanya, saya ada menghubunginya dan bertanya adakah dia sudah membaca skrip itu,'' kata Fairuz.

"Katanya, dia sudah pun membaca skrip itu. Apa yang mengejutkan saya, dia tidak mengaku pula pada pihak media.''

Sehingga kini isu tersebut masih menjadi berlarutan dan menjadi tanda tanya siapakah yang berada di pihak yang benar.

Pun begitu, filem terbitan MIG Production yang membariskan pelakon seperti Julia Ziegler, Nadia Mustafar, Ellie Suriati, Azri Iskandar, Almy Nadia, Rozita Che Wan, Kaza dan Pierre sendiri ini sudahpun selesai menjalani penggambarannya.

1 ulasan:

Nuur Jenny berkata...

saya percaya Fairuz berckp benar...tak sangka Pierre pentingkan diri sndr,really upset huuuu...