Panduan Penulisan Skrip - Siri 3

Rabu, Jun 25, 2008

SUBJEK

Apa itu SUBJEK? Setiap kali kita ingin memulakan penulisan, apa yang terlintas difikiran kita? Jawapannya pastilah cerita apa yang kita nak buat. Seterusnya kita akan terfikir siapa watak di dalam cerita kita itu. Kemudian kita terfikir pula kenapa dan bagaimana ia berlaku. Akhir sekali kita akan memikirkan bila masanya ia berlaku.

Di dalam pencarian SUBJEK, persoalan ini biasa berlaku dan sememangnya sering kali terlintas di dalam fikiran kita. Namun begitu, apa itu subjek? Adakah kita tahu? Ya, kita sebenarnya telah pun tahu apa itu subjek. Subjek ialah cerita apa yang hendak kita tulis di dalam skrip kita. Ia sebenarnya memperihalkan tentang AKSI dan WATAK. Ia juga dikenali sebagai PLOT.

Saya suka mengambil contoh sebuah filem arahan Mamat Khalid yang bertajuk ‘Zombie Kampung Pisang’. Jika kita menonton file mini, apa subjek yang kita nampak. Subjeknya sangat jelas bagaimana Orang Kampung (WATAK) menangani permasalahan kampung mereka yang diserang Zombie (AKSI).

Namun begitu, memikirkan SUBJEK ini sebenarnya adalah satu perkara mudah kerana kita boleh mendapatkan subjek ini dari mana-mana seperti melalui pembacaan, menonton berita, pengalaman diri, pengalaman rakan dan sebagainya. Apa yang menjadikan ianya sukar ialah bagaimana kita ingin menggarap subjek ini dengan elemen-elemen dramatis untuk menjadikan ia menarik. Ini yang selalu membelenggu pemikiran penulis.

Kebanyakan penulis mengetahui tentang apa yang hendak mereka tulis ini di dalam keadaan samar-samar. Ini menjadikan mereka sering kali terhenti apabila sampai di separuh jalan. Kemudian mereka akan merasa putus asa dan terus berhenti menulis.

Sebab itu amat penting kita membuat lakaran subjek kita dahulu. Buat storyline yang akan menjadi panduan supaya kita tahu apa yang hendak kita tulis. Jika kita nak mudah, kita boleh menggunakan kaedah graf atau peta minda. Lakukan ikut kreativiti kita sendiri.

Ketahui subjek kita dengan jelas kerana jika kita tidak tahu cerita apa yang kita hendak buat, kita nak mengharapkan siapa lagi untuk mengetahuinya?


WATAK

Di dalam melakarkan subjek, WATAK merupakan satu elemen penting yang perlu ada di dalam subjek itu. Tanpa WATAK, subjek tidak akan lengkap kerana kita memerlukan WATAK dan AKSI untuk melengkapkan subjek.

Rata-rata kita telah tahu apa itu watak, kerana kita adalah watak di dalam hidup kita dan merupakan satu watak di dalam dunia ini. Di dalam menghasilkan skrip, sebagai seorang penulis, tanggungjawab kita ialah MEMBINA WATAK yang akan memainkan peranan di dalam LAKON LAYAR kita.

Kita perlu memahami watak utama di dalam cerita kita. Saya suka mengambil contoh di dalam filem arahan Mamat Khalid yang berjudul MAN LAKSA. Ini adalah contoh yang paling mudah. Soalannya siapakah WATAK UTAMA di dalam filem itu? Tentulah Man Laksa yang utama, seterusnya kita lihat pula watak-watak yang terlibat di dalam filem tersebut dan bagaimana mereka memainkan peranan mereka. Cuba kita kenal pasti setiap watak-watak yang muncul di dalam filem tersebut.

Perlu kita ingat di sini bahawa di dalam usaha kita membina watak di dalam cerita kita, perkara yang paling asas ialah kita perlu kenali watak tersebut dan bagaimana sikap serta pengetahuannya. Segalanya perlu logik dan seelok-eloknya berkaitan dengan cerita. Jangan sekadar kita membina watak itu mengikut kesukaan kita.

Kita lihat pula contoh di dalam filem BULI arahan Afdlin Shauki. Bagaimana karektor yang ada pada watak utama iaitu Nordin, dari segi fizikal, gaya, cara, sikap dan segalanya yang ada pada dia jelas menunjukkan bahawa Nordin di dalam filem itu adalah seorang yang tidak mempunyai keyakinan diri dan sememangnya wajar diBULI. Kenapa Afdlin Shauki tidak meletakkan watak Nordin itu sebagai seorang yang macho lagi gagah perkasa? Sebab orang yang macho dan gagah perkasa, ada ke sesiapa yang berani nak buli? Inilah yang digelarkan sebagai LOGIK WATAK.

Jadi, sebelum kita melakar terus cerita kita, pembinaan watak ini tidak harus kita ketepikan kerana Watak inilah yang akan memainkan Aksi untuk membentuk Subjek.

Terdapat dua jenis watak iaitu Protagonis dan Antagonis. Protagonis adalah watak baik dan Antagonis pula adalah watak jahat. Filem BULI adalah salah satu filem yang jelas perbezaan watak Protagonis dan Antagonisnya. Begitu juga dengan filem Man Laksa. Cuba tonton filem ini semula dan lihat bagaimana mereka memainkan watak mereka.

Jika kita ingin membina watak cuba kita kaji tiga perkara penting di dalam watak terdahulu.

1) Profession - Apakah pekerjaannya? Pekerjaan mestilah bersesuaian dengan cerita kita. Sebagai contoh di dalam filem BULI, Nordin bekerja sebagai seorang programmer di Syarikat IT. Kenapa? Kenapa Afdlin tidak memperkenalkan Nordin sebagai seorang yang bekerja di bidang lain? Jawab sendiri setelah kita melihat filem ini sekali lagi.

2) Personal - Adakah watak tersebut masih bujang? Atau pun telah berkahwin? Lihat sekali lagi di dalam filem MAN LAKSA, kenapa MAN LAKSA masih bujang? Sebab apa Mamat Khalid tidak meletakkan Man Laksa sebagai seorang yang dah berkahwin.

3) Peribadi - Apakah sifat-sifat yang ada di dalam diri watak? Pada masa lapang, apa yang gemar dilakukan oleh watak? Adakah dia suka mengumpul setem? Kalau ya, apa kaitannya dengan cerita yang kita buat itu? Kita lihat pula filem ‘Baik Punya Cilok’ arahan Afdlin Shauki. Apa hobi watak utama di dalam cerita tersebut dan cuba kita fikirkan, apa kaitannya faktor peribadi watak di dalam filem tersebut.

4) Keperluan Dramatik - Apakah yang ingin dicapai oleh watak tersebut? Merompak? Berjaya di dalam kerjaya? Atau pun mendapatkan cinta seseorang?


Kebanyakan kelemahan penulis skrip di Malaysia ini ialah kita seringkali tidak mengenali watak yang kita bina secara keseluruhannya. Terutama peribadi watak yang kita bina itu sehinggakan kita tidak tahu apa yang mereka lakukan pada masa lapang. Ini telah menyebabkan kita buntu untuk membina Subjek. Maka dengan kebuntuan itu penulis sering kali mengambil jalan mudah dengan mewujudkan scene ‘MAKAN’ dan scene ‘MINUM’ berulang kali sehingga ianya membosankan penonton. Ini kerana kelemahan kita di dalam mewujudkan watak yang bertenaga dan MULTIDIMENSI.


AKSI

Aksi adalah apa yang dilakukan oleh watak. Ia terdiri dari dua elemen iaitu Fizikal dan Emosi. Pilih sebuah difilem dan kenalpasti aksi-aksi yang dilakukan oleh watak melalui fizakal dan emosi. Jika kita telah mengenali watak kita, pada kebiasaannya kita akan tahu aksi apa yang dia lakukan.

Sebagai contoh di dalam filem BULI. Apakah aksi-aksi yang dilakukan oleh Nordin (Protagonis) sebagai seorang yang dibuli dan apa pula aksi yang dilakukan oleh Roy (Antagonis) sebagai seorang kaki buli.

Aksi-aksi ini akan mewujudkan elemen-elemen dramatik di dalam Lakon Layar kita. Aksi-aksi yang memainkan perasaan seperti yang mewujudkan rasa suspense, sedih, seram, lucu, takut, teruja dan sebagainya inilah yang akan menjadi tarikan penonton.

Untuk mewujudkan perasaan itu, aksi memainkan peranan penting. Di dalam sesebuah lakon layar, elemen aksi ini lebih penting daripada dialog kerana sesebuah filem yang baik amat bergantung kepada kekuatan aksi yang dapat memberi pemahaman yang jelas kepada penonton dan dialog pula berperanan untuk menguatkan lagi aksi. Ini kerana filem bergerak di atas visual cerita.

Untuk mewujudkan Aksi ini, watak haruslah memainkan peranan penting dan berinteraksi dalam tiga cara.

1) Mengalami konflik di dalam mencapai kehendak-kehendak dramatik mereka.
2) Berinteraksi dengan watak-watak lain.
3) Berinteraksi dengan diri sendiri.

Tiga elemen ini akan menggerakkan aksi watak untuk membuat Lakon Layar kita terus bergerak kehadapan.

Sekarang, cuba kita membuat lakaran aksi yang boleh menghidupkan watak yang kita bina. Ini secara tidak langsung kita akan dapat membentuk subjek.

Sekian dulu untuk kali ini. Topik akan datang ialah DIALOG dan juga PANDUAN PENYEDIAAN PROPOSAL DRAMA TV.

Terima kasih.

*p/s: Betulkan jika saya silap. Kita sama-sama belajar.

Zaini Kosnin (Iniaz, K.)

0 ulasan: