Dua Tahun Setengah Yang Mengajar...

Rabu, Jun 04, 2008

Salam,

Bagaimana rasanya jika dari seorang yang aktif dan bergerak cergas kini terpaksa duduk di atas kerusi roda dan merenung masa depan yang samar-samar? Di dalam usia muda sekitar 27 tahun? Masa depan yang masih panjang....

Semenjak dari kecil lagi saya bercita-cita ingin menjadi seorang pengarah filem. Pada waktu itu, saya ingin menjadi seperti Yusof Haslam (kini Dato' Yusof Haslam). Pernah suatu ketika pada usia saya lebih kurang 6 tahun, bapa saya membawa saya ke kedai, pada waktu itu isteri tuan kedai bertanya kepada saya, siapakah nama saya? dengan bersahaja saya menjawab bahawa nama saya adalah Yusof Haslam. Sehingga kini saya teringat kisah yang lucu itu.

Setelah tamat peperiksaan STPM, saya mendapat tawaran melanjutkan pelajaran di UUM. di dalam bidang komunikasi. Sebenarnya di dalam borang UPU saya minta juga kursus yang berkaitan dengan perfileman dan pernyiaran di universiti lain, namun dah rezeki saya di UUM, saya terima dengan redha kerana saya sangkakan kursus komunikasi di UUM sama seperti universiti lain. Dalam erti kata lain ingatkan ada bidang penyiaran, rupanya tiada... (Hehehehe...)

Saya berasa agak kecewa pada waktu itu. Terasa juga macam nak berhenti saja, namun saya tekadkan hati, saya tekadkan semangat. Saya terfikir di dalam kepada otak saya, kenapa aku mesti mengalah? Kalau ini yang Tuhan nak aku buat, aku akan buat. Maka bermulalah satu kerja gila yang saya lakukan.

Pada semester ke-3 pengajian saya, saya rasa saya perlu melakukan sesuatu sebelum saya keluar dari UUM. Saya mesti ada ilmu tentang filem atau pun penyiaran. Mana-manalah yang saya dapat.

Saya amat bersyukur apabila dipertemukan dengan seorang pensyarah yang bernama En. Mohd Hafidz Hussien. Dia seorang pensyarah yang hebat. Dia sanggup mengajar saya ilmu penulisan skrip meskipun subjek itu langsung tidak ditawarkan di UUM. Setiap hari saya akan ke biliknya dan belajar daripadanya teknik-teknik penulisan skrip. Seterusnya dia memperkenalkan saya dengan beberapa orang pensyarah dan staf-staf penerbitan UUM yang lain.

Sungguh saya tidak sangka bahawa ramai pensyarah dan staf penerbitan di UUM sanggup mengajar dan membantu saya. Meskipun ada pensyarah yang tidak suka, namun saya puas kerana majoriti pensyarah di Fakulti Komunikasi dan Bahasa Moden UUM membantu saya. Bahkan setelah saya tamat pengajian, dengar-dengar cerita di UUM telah ada bidang kursus yang berkaitan dengan penyiaran dan tak lama lagi perfileman.

Setelah ada sedikit ilmu di dada, saya memulakan kerjaya di dalam industri perfileman ini sebagai seorang penulis skrip pada tahun 2003. Pada ketika itu saya masih lagi menuntut di UUM ini.

Perkenalan saya dengan Abang Zulkiflie M.Osman telah membuka jalan karier saya di dalam bidang ini. Dialah yang banyak mengajar saya tentang dunia filem. Seterusnya kerjaya saya mula berkembang apabila bertemu dengan Mr. Bobby dari Zeel Production. Maka mulalah karier saya sebagai seorang penulis skrip untuk drama TV. Karya saya yang pertama di terima di TV3 ialah DJ Millenium. Seterusnya lembaran demi lembaran dibuka apabila saya berjaya mendapat tempat di RTM.

Kemudiannya setelah saya menamatkan pengajian pada bulan Januari 2005, saya mendapat tawaran dari UUM untuk bertugas sebagai Penerbit Rancangan (Kontrak) di situ. Maka bermulalah episod baru di dalam hidup saya di mana saya dapat melangkah ke satu tahap menjadi seorang penerbit/pengarah.

Projek saya yang pertama ialah satu projek doku-drama bersama dengan Bahagian Teknologi Pendidikan Kem. Pelajaran Malaysia untuk TV Pendidikan. Projek ini adalah usahasama di antara UUM dan BTP. Pada waktu itu saya menjadi Penolong Pengarah/Penerbit.

Setelah melakukan beberapa projek sepanjang tahun 2005, akhirnya UUM diundang oleh Mahkamah Alor Star untuk membuat satu video Sejarah Mahkamah di Kedah sempena dengan Perasmian Bangunan Mahkamah Baru. Pada waktu itu, Penerbit Yang Senior di UUM memberikan kepercayaan kepada saya untuk menerajui projek ini. Saya berasa amat gembira di atas kepercayaan itu.

Namun begitu, Allah s.w.t itu Maha Berkuasa... Setelah tamat penggambaran di Alor Star, pada malam 11 Disember 2005 saya bersama dengan semua rakan-rakan produksi bertolak ke Kuala Lumpur kerana akan menjalani penggambaran di Putrajaya pada keesokkan harinya.

Tepat jam 1.30 pagi pada 12 Disember 2005, di Tikam Batu, Sungai Petani van yang kami naiki mengalami kemalangan jalanraya. Kemalangan tersebut telah menyebabkan saya terpaksa dimasukkan ke wad ICU Hospital Penang. Hampir sebulan saya tinggal di hospital itu dan menjalani 3 kali pembedahan untuk membetulkan kedua-dua belah kaki saya akibat tulang yang patah remuk. Mujur juga nyawa saya masih panjang meskipun doktor telah memberitahu orang tua saya bahawa harapan cuma 50% akibat daripada fat embolisme yang teruk.

Saya menyangka segala-galanya telah selesai dan pada waktu itu saya hanya menunggu masa untuk sembuh. Namun setelah saya kembali ke Johor, Doktor di Hospital Kluang menyatakan bahawa rawatan saya masih belum selesai dan saya akan di hantar ke hospital Johor Bahru untuk menjalani pembedahan yang berikutnya.

Pada bulan September 2006, saya telah dimasukkan ke wad semua untuk menjalani pembedahan yang berikutnya pada kedua-dua belah kaki saya. Pada waktu itu saya hanya mampu menangis. Bagaikan hidup saya tidak bererti. Terlintas di fikiran saya adakah saya masih mampu menjadi Yusof Haslam idola saya? Tercapaikan cita-cita saya untuk menjadi seorang pengarah filem?

Pada bulan Oktober 2006, sekali lagi saya menjalani pembedahan yang berikutnya dan seterusnya pada bulan November 2006 doktor telah menjalankan pembedahan yang ke-enam. Saya tinggal di hospital selama dua bulan, bermula dari bulan September hinggalah ke bulan Oktober. Di dalam hati saya ini terlintas pelbagai-bagai perkara yang memedihkan. Kecewa, kesal, merana, terseksa... hanya Allah saja yang tahu. Saya dah jadi orang yang putus harapan...

Doktor membenarkan saya pulang ke rumah pada hujung bulan November itu, saya berasa gembira... tetapi kegembiraan itu hanya seketika apabila Doktor menyatakan bahawa saya perlu bersiap sedia untuk pembedahan yang berikutnya dalam jangkamasa beberapa bulan lagi...

Entahlah... Pada masa itu saya rasa otak saya seperti tidak boleh berfikir lagi. Pada setiap saat saya cuba untuk pura-pura memujuk hati saya dengan pelbagai cara... saya pura-pura gembira. Namun di sisi saya keluarga saya tidak putus-putus memberikan dorongan dan semangat untuk saya terus berjuang melawan kesakitan ini....

Pada bulan Julai 2007, sekali lagi saya dimasukkan ke wad hospital J.B, untuk menjalani pembedahan yang ke-tujuh. Pada masa itu Doktor membuat pembedahan untuk melakukan bone grafting, di mana Doktor mengambil sedikit tulang di bahagian pinggul saya untuk dimasukkan ke dalam tulang peha saya.

Alhamdulillah... kini semua pembedahan saya telah pun selesai dan tunggu masa untuk saya sembuh sepenuhnya. Kini saya masih lagi duduk di atas kerusi roda ini dan dua minggu sekali saya akan mengikuti rawatan fisioterapi di hospital Kluang. Entah bila saya akan sembuh... hanya Allah saja yang tahu...

Sesungguhnya bagi saya tidak ada perkara yang paling baik di dalam dunia ini kecuali saya dapat berjalan semula untuk mencapai cita-cita saya menjadi seperti Datuk Yusof Haslam. Bahkan lebih baik jika boleh.... (InsyaAllah...)

Kini saya meneruskan kehidupan saya sebagai seorang penulis skrip untuk RTM, TV3 dan Astro. Terima kasih kepada ketiga-tiga stesen ini yang sudi menerima karya saya...

Kadang kala saya menulis juga lirik lagu, puisi, cerpen dan novel untuk menghilangkan rasa bosan yang sering melanda di kepala otak saya ini kerana pergerakan yang terbatas di atas kerusi roda yang setia ini....

Semoga satu hari nanti saya mampu untuk mengarah semula... dan mencapai cita-cita saya.... Amin....

Sekian Terima Kasih...

Zaini Kosnin (Iniaz, K.)

1 ulasan:

Miss Tudung berkata...

tahniah YB tahniah atas semangat hang..... baru aku tahu akan sengsara yg hang alami tu.... doa aku smoga cita2 hg tercapai... amin.